RECENZE: Wolfenstein: The New Order

+ zbraňový arzenál + spoustu modifikací
+ častá změna prostředí (základna na měsíci, Berlín, Londýn...)
+ skvělý koncept jednotlivých oddělených misí, mezi nimi vždy krátká pauza na základně
+ různé typy nepřátel (Panzerhund, Supersoldat...)

Zápory:

Záporů zde obecně moc není, ale přece jenom je zde pár věcí, které hru trochu sráží k zemi:
- absence ukazatele, který by vás navedl kam dál - rep. objeví se pouze, když se na daný předmět, se kterým máte interagovat, podívate - někdy může zbytečně protáhnout jinak velice rychlou akci hledáním cesty, která není moc dobře vidět
- někteří nepřátelé jsou jako žrouti munice, což celý koncept rychlé akce poněkud kazí - stím souvisí také neustále sbírání munice a zbroje, které je místy strašně zdlouhavé
- některé zbraně se rychle vybíjí - například Laserkraftwerk
- závěrečný bossfight byl prakticky dost jednoduchý, když člověk přišel na to, co má dělat, nicméně trvalo mi pár pokusů, než jsem přišel na to, že mám použít děla zastrčená až v rohu arény
- konec byl možná trochu uspěchaný, trochu delší scéna s Deathsheadem nebo i například s Anyou by neuškodila

Celkové hodnocení:

Tento díl Wolfensteina jsem hrál v rámci mého menšího výletu do videoherní historie až po prequelovém dílu The Old Blood, na ten jsem zde taktéž napsal recenzi a dal jsem mu známku přes 9/10. Zpětně toho trochu lituji, ne snad, že by Old Blood nebyla dobrá hra, ale teď vidím, že mnoho mechanismů a celkový ráz už byl vlastně nastolen tímto předchůdcem a The Old Blood vlastně jenom pokračuje v jeho stopách. To je i důvod proč mé číselné hodnocení bude tak vysoké, za mě to není ani tak proto, že by Wolfenstein vynikal svým gunplayem, ale spíše svým zasazením, příběhem a postavami, čímž se liší od ostatních titulů na trhu. Nicméně hru poznamenalo i pár neduhů, které sice nijak drasticky nekazí zážitek ze hry, ale místy ho mohou znepříjemnit, proto taky má známka není nejvyšší.

hunt  2017-02-13 00:24:10**********94%

Klady:

příběh
prostředí
hratelnost
grafika
zpracování
systém krytí
herní doba

Zápory:

žádné

Celkové hodnocení:

Výborné a zábavné FPS!

Jurkodak  2015-11-26 22:45:53**********100%

Klady:

-Old School gameplay
-skvělá grafika
-Blazkowicz konečně znovu vypadá jako ve Wolfovy3D

Zápory:

-Když jsem hrál hru poprvé, tak jsem se v první misi v letadle propadl skrz podlahu do vody
-Pár propadů FPS

Celkové hodnocení:

Skvělá hra, která v mnoha hráčích určitě vyvolá nostalgii, parádně to obnovilo sérii a doufám, že se DOOM 4 povede stejně dobře.

Honze  2015-07-24 16:21:48**********80%

Klady:

Soundtrack - Kvalitní příběh a dobře napsané dialogy - Příjemná hratelnost - Optimalizace

Zápory:

Engine id Tech 5 stále nedočítá textury jak má - Některé mise a vaše konání v nich občas opravdu nedávají smysl - Průměrná umělá inteligence - Občas chybka technického rázu

Celkové hodnocení:

Netrvalo dlouho a dočkal jsem se dalšího vyprávění o Williamu Blazkowiczovi a jeho strastiplné cestě proti třetí a možná i čtvrté říši. Poprvé jsem se s tímto hrdinou seznámil přibližně v roce 1994, kdy se mi do počítače dostal Wolfenstein 3D. Pro mě to sice bylo první seznámení, ale tomuto titulu předcházeli dva další a to Castle Wolfenstein z roku 1981 a Beyond Castle Wolfenstein z roku 1984. Po dohrání původní 3D verze se mi do rukou dostalo rozšíření s názvem Spear of Destiny. Třetí rozměr a nacistický hrad byl sice fajn, ale chtělo to něco víc. To něco mělo být nadpřirozeno, lepší grafika, příběh a další skvělé věci, které přinesl Return to Castle Wolfenstein. Tato hra vyšla roku 2001 a dodnes se těší velké oblibě - dokonce pro ni vznikl amatérský český dabing od skupiny Perla Group. Netrvalo dlouho a o téměř dva roky později vyšel menší samostatný přívěsek na stejném enginu nazvaný Wolfenstein: Enemy Territory (který se velmi často dával jako příloha do časopisů - inu, byl totiž zdarma), kde jste se mohli věnovat jen a pouze multiplayerové složce. Předposledním kouskem byl velmi vlažně přijatý kousek Wolfenstein, který je nejméně oblíbený ze všech dílů. O nápravu reputace značky se snažilo studio Machine Games které pod záštitou Bethesdy vydalo v květnu 2014 zatím poslední díl Wolfenstein: The New Order, který se podle všeho povedl na výbornou. Pojďme se mu tedy podívat na zoubek, co říkáte?

Začnu tradičně příběhem, který - kupodivu - tvoří jeden z hlavních pilířů této povedené střílečky a navíc navazuje na poslední díl série a to hned po třech letech. Druhá světová válka už tvůrce začala nudit a tak její trvání prodloužili až do roku 1960, ale to bych předbíhal - tam se dostanete až po probuzení. Vžíváte se do role Williama při jedné z mnoha amerických vzdušných operací. Až na to, že tahle skončí špatně a celá válka začne hrát do karet přisluhovačům hákového kříže. Váš cíl mise je obrovská pevnost, kterou jednoduše nedobijete a navíc se setkáte tváří v tvář smrti v podobě generála Wilhelma Strasseho přezdívaného ´´Deathshead´´. Ten vás dostane do pasti, připraví menší překvapení a celé to skončí zběsilým útěkem, při kterém vám skončí šrapnel v hlavě. Probouzíte se v nemocnici, kam nacisté pravidelně chodí pro nové maso do jejich mlýnku. Všechno jde dobře, vaše uzdravení se blíží zdárnému konci, začínáte vnímat okolí, mít pocity a vzpomínky, když tu náhle se objeví komando smrti ve dveřích s rozkazem zavřít institut. Naštěstí zrovna v té chvíli vezmete osud a německou dýku do vlastních rukou a vydáte se na útěk ze sanatoria. Cíl je jednoduchý, zjistit co se to sakra děje a zachránit doktorku, co se o vás tak pěkně starala. Nebude trvat dlouho a ocitnete se v berlínském tajném úkrytu a před sebou budete mít první misi.

Nojo, to je sice všechno pěkné, ale jak se to vlastně hraje? Jednoduše řečeno, velice příjemně. V kruhové nabídce (ovládání je fajn i na gamepadu) máte několik slotů na různé zbraně či sekundární vybavení - například typu granát. Většinu palebné síly lze využít obouručně a věřte, že takové kombo brokovnic, to je něco, co dokáže zastavit i tank. Dále máte k dispozici třeba základní pistolku či samopal. Čekat ale můžete opravdu kupu zbraní a některé z nich by vás mohli ještě překvapit, proto si myslím, že to není třeba dál rozebírat. Moje oblíbená byla kudla - obvykle jdou totiž lokace proběhnout zběsile s prstem na spoušti, nebo stealth stylem a ten mi vyhovoval více. V každém levelu naleznete i mapu, která vám mimo jiné zvýrazní předměty na vyzobávání -tedy různé dokumenty, zlato atd. Lokace jsou pěkné, zábavné a poměrně rozlehlé, takže rozhodně dokážou zabavit. Když k tomu připočítáte co se v daných částech hry děje - a že je pořád na co se koukat, parádní soundtrack a skvělou grafiku, která krásně plynule běží i na slabších strojích, jedná se o kvalitní celek. Avšak právě u enginu nastává menší problém, který už tížil například RAGE, a to nedočítání textur. Je pravdou, že zmíněná hra od id Software na tom byla opravdu žalostně a dodnes není pořádně vyladěna, zato Wolfenstein už trpí jen menšími neduhy. Nicméně je tento nedostatek vidět a někomu by to mohlo kazit zážitek z hraní.

Úkoly vás budou čekat jak primární tak sekundární. Z těch vedlejších to je většinou pomoc přátelům z odporu ve vašem úkrytu. Hlavní mise vás zavedou například do Anglie, Německa anebo taky třeba na měsíc, ale to je tak všechno, co k tomu řeknu, nerad bych cokoliv prozrazoval. Herní doba se tak šplhá k 10-12 hodinám - záleží na použité obtížnosti. Toto číslo je na poměry FPS velice chvályhodné a Wolfenstein navíc poskytuje zábavu opravdu v každičké misi, včetně té bonusové! Projdete téměř dvěma desítkami kapitol, postřílíte stovky nacistů, různých robotů a další všemožné havěti a za odměnu budete dostávat pěkné animace, které mají velice slušně napsaný scénář, dobré zvuky a průměrnou inteligenci nepřátel. To celé smíchané v poměrně lahodný nápoj, který se do těch parných dnů, ve kterých hra vychází nesmírně hodí. Vývojáři odvedli pořádný kus práce a své by měl dostat každý fanda FPS, ať chce nebo ne. Je sice pravdou, že některé mise a situace jsou naprosto stupidní, ale v duchu, jakém hra běží, se to dá překousnout. Rozhodně se však jedná o jednu z lepších, ne-li nejlepších stříleček za poslední dobu. Jako bonus překonává svého předchůdce a nastoluje novou kapitolu, která by se klidně mohla rozvíjet dál.

Co tedy říci závěrem? Třeba to, že na Playstationu 4 hra vypadá velice pěkně a běží plynule 60 fps, což by mohlo majitelům napovědět, že se jedná o dobrou koupi. Na počítači se potom dočkáte samozřejmě bezkonkurenčně nejlepších detailů a také nižší ceny. Jak už jsem zmínil výše, hra běží i na slabších strojích a pokud rozjedete třeba RAGE, neměli byste mít velký problém dát i nového Wolfensteina. Jestli jste fanoušky série, doteď tápete a nejste pevně rozhodnuti, zda si titul zkusit, či ne, ode mě dostanete maximální doporučení a třeba už jen proto, že jsem hrál všechny díly a tento hodnotím na opravdu vysoké úrovni. Pokud jen hledáte dobrou FPS a Call of Duty či Battlefieldu jste přežraní, jste na správném místě. Komu hru tedy vlastně nedoporučit? Asi nikomu, každý by si ji totiž měl zahrát, vždyť je to legenda. Musím uznat, že za dlouhou dobu se objevila hra, ve kterou jsem měl velké naděje, a nakonec se vše povedlo, jak má a navíc stojí za každou korunu, kterou do toho dáte. Velice povedené dílko!

Hijack  2014-07-11 20:13:02**********100%

Klady:

+ příběh
+ lokace
+ grafika
+ stylizace
+ zbraně
+ náckové
+ hl. hrdina

Zápory:

- inteligence nácků
- pomůžou vám poláci a ne češi :D

Celkové hodnocení:

Kill Nazi... Kill them ALL!!!!!!!!!!!!!!!!

B.J.  2014-07-10 19:40:52**********85%

Klady:

+ Výborný příběh
+ atmosféra že by se dala krájet
+ Alternativní minulost ,,co kdyby ?"
+ Uvěřitelný a rozmanitý prostředí
+ Skvělá grafika a stylizace
+ Fajnově napsaný postavy,každá má svojí minulost a uvěřitelnost, B.J. je tajemný a vzhledově vypadá jako z 3D Wolfu
+ Skvělej dabing a hlavně hlavního hrdiny
+ Délka hry
+ 2 různý příběhový linie
+ Spousta skvělých zbraní
+ Pocit ze střelby a hlavně když máte zbraně v obouch rukách
+ Nezapomněli na sbírání předmětů
+ Perky
+ Hratelnost ze starých dob FPS her jako je sbírání lékárníček a brnění
+ Skvělý soundtrack
+ Dobře ozvučený zbraně
+ na výběr máte rambo nebo stealth postup
+ vysoká znovuhratelnost
+ Opravdu dobře udělaný cutscény
+ Rozmanití nepřátelé
+ Odkazy na starší díly

Zápory:

- Je pravda,že AI není úplně nejlepší
- Skoro zabírá 50 GB na HDD
- Občas příběhové skoky sem a tam až jsem z toho ztrácel přehled
- I když mám rád ID Tech 5 engin,stále má stejný problémi jako Rage před 3 roky,doskakování textur a neblahá stabilita hry. Musíte si dávat pozor na správný ovladače.

Celkové hodnocení:

Nový Wolf nezklamal. I když je to prvotina studia Machine Games,tak se jim hra neskutečně povedla,dělali ho tvůrci Riddicka a The Darkness,tak se není čemu divit. Určitě doporučuju všem zarytým fanouškům FPS her a série Wolfenstein. Pří hraní si prostě vzpomenete na starší díly jako Wolf 3D a RTCW a to se jen tak nevidí. Nový díl kráčí ve šlápějích předchůdců a přes to přináší něco novýho a to je správný krok. Škoda,že neudělali češtinu,pač příběh je rozmanitej a je tam hodně dialogů,tak snad jí někdo později udělá. Těším se na pokračování ! :)

j.daniels  2014-06-04 19:28:17**********85%

Klady:

navrat ke klasice ..lekarničky a brnění ,všechny zbraně u sebe ..
jede bez sekání (aspoň u mě )
příjemná hudba ( Zároveň i minus )
grafika ..pro mne příjemná ( pro mnohé však zastaralá)

Zápory:

umělá inteligence ...řádových nacistických vojaku ..

Celkové hodnocení:

příjemná oddechovka s možnosti volby akce nebo sejmout vše otichoučku i když se akci uplně asi nevyhnete

spuner  2014-06-03 07:32:16**********95%

Klady:

GRAFIKA-naprosto super vec
DABING
LOKACE
CCA+- 12hod HRANI TO TU DLOUHO NEBYLO....
CELKOVA HRATELNOST A DOJEM ZE HRY!!!!

Zápory:

umela inteligence:-( to snad vyresi AKTUALIZACE

Celkové hodnocení:

Velice povedena hra s dlouhym hranim a super příběhem....

LazarusV2  2014-05-30 19:35:08**********80%

Klady:

+ Návrat ke kořenům série Wolfenstein
+ Více propracovaný příběh
+ Celkový design
+ Speciální herní módy
+ Možnost stealthu nebo "rambo" akce
+ Dabing
+ Zajímavé charaktery
+ Skvělý soundtrack
+ Grafika (současně i zápor)
+ Délka hry (okolo 12 hodin na střední obtížnost)

Zápory:

- Naprosto příšerná optimalizace
- ID Tech 5 (stejné problémy jako u Rage)
- Místy naprosto podivná nebo hloupá AI
- V některých pasážích bugy
- V určitých okamžicích rychlé skákání v ději
- Plně nevyužitý potenciál hlavní zápletky
- Stejně jako ve všech dílech Wolfensteinu i zde místy frustrující pasáže

Celkové hodnocení:

Wolfenstein: New Order je určitě malým překvapením letošního roku. Obsahuje napínavý příběh, skvěle napsané postavy a nepřetržitou akci s perfektně sedícím soundtrackem. Největší slabinou je však optimalizace, která i na velmi výkonných sestavách až nepříjemně zatápí společně se sice pěknou grafikou, kterou ale bohužel naprosto pohřbívá ID Tech 5 který není schopen minimálně na PC verzi správně načítat textury. Celkově se však ve výsledku jedná o nadprůměrnou hru kterou by neměli minout hráči mající rádi klasické FPS a hlavně sérii Wolfenstein. 8/10

novaciny  2014-05-30 14:23:02**********10%

Klady:

nápad ( příběh )
dabing
první mise
pěkný cutsceny
nůž

Zápory:

hudba .. naprosto žádná atmosféra
málo zbraní
všude se válí haldy nábojů, lékáren, zdraví = žádná nouzovka s pár nábojema
lokace stojí za dvě věci
nudné běhání po hnízdě odporu a schánění věcí pro postup v příběhu

Celkové hodnocení:

Nejlepší wolf je prostě Return to Castle. Tohle je fakt hra po děti ..něco jako Quake 3 arena.. fakt jenom řežba a nuda kam se podíváš. Žádný ozvučení jako v rtcw ...když se šlo do akce tak hudba pěkně podtrhla atmosféru a i se člověk u toho semtam bál. Tohle šlo určitě zpracovat mnohem líp. Stealth akce je sice fajn ale moc to už nezachrání. Nejsou tu zombíci což nevadí ale když už teda kreatůry z X.labs tak to mělo bejt stejně pěkný jako v rtcw. Bohužel...pro mě velký zklamání a navíc to ještě zabírá takovýho místa :(

oldy  2014-05-29 12:39:06**********90%

Klady:

- lokace
- hudba
- akční řež/stealth
- vize vitězného Německa
- dabing
- herní doba

Zápory:

- 50 gb asi největší zapor :)
- někdy AI
- zatím bez češtiny(hodila by se)
- MP

Celkové hodnocení:

Až na tu velikost,skvělá akční FPS. Určitě stoji si ji zahrát.

malma  2014-05-25 13:37:11**********10%

Klady:

- art koncept
- hudba

Zápory:

- grafika
- více-méně koridorovka a la poslední Crysis
- klasická "střílečka" a la poslední CoD
-příběh , návrh dobrý, špatný zpracování

Celkové hodnocení:

bohužel klasická "střílečka" jako z posledních "hitovek" CoD, Crysis, samá akce podle daného scénáře, zvládnete v jednom opravit letadlo, skákat za letu na druhý, vystřílet sám pobřežní pevnosti atd., dál nerozepisuji. Grafika slabá, mdlá, prostě nuda nuda,šeď, šeď... .
Bohužel zklamání, jako obvykle, opět koridorovka jak pro pitomé, ratata bum bum. Po hodině mě z toho bolela hlava, po druhý hodině sem odstranim zbytečných 50 gb z hdd. Za zmínku stojí možná hudba, art koncept 60. let

Daemon  2014-05-23 15:54:26**********91%

Klady:

Grafika