RECENZE: Metro: Exodus - Day 1 Edition

- vynikající akce a napětí

Zápory:

- příběhu chybí trochu víc intenzity a sžití s postavami
- sem tam nějaký ten bug
- delší loading

Celkové hodnocení:

Tak tu máme další rok a hned z kraje se nám představil možný kandidát na další topku 2019. Pokračování kultovní a nesmrtelné serie Metro, kterou jsem miloval a u níž jsem již nedoufal, že by ještě znovu spatřilo "světlo světa" nějaké to pokračování. Ještě vzpomínám kdy se slzou v oku jsem před pár lety vypínal závěrečné titulky Last Light a slovo "last" v názvu na mě zapůsobilo příliš doslovně. A přece jen mě letošní rok příjemně uvedl v omyl. Pokračování mě ne jenom potěšilo, ale ani do puntíku nezklamalo. No nějaký ten restík by se našel, ale vzhledem k silné lásce, kterou vývojáři do hry vložili, a která na mě z obrazovky přímo srší proudem, jsem jakýkoliv neduh ihned v duchu odpouštěl a s nadějí pokračoval dál.
Abych ale začal od toho nejlepšího. Mé první dojmy hned po zapnutí hry... pumpující krev a úžas, husí kůra při pohledu na obrovský smysl pro detail. Při průchodu odpornými starými podzemními chodbami má člověk opravdu pocit jakoby vešel do 30 let neudržovaného sklepa. Marně jsem se snažil najít po zemi nebo na stěnách nějaké to prázdné místečko, kde by vývojaři zapomněli kreslit. Suma sumárum se vším tím bordelem a prachem a pavučinami a vzdálenými zvuky jež se rozléhají po všech tunelech mě hra ihned vcucla do role. A to samé platí i pro povrch.
Ano správně, tentokrát se skutečně podíváme i na světlo světa, opustíme prohnilé metra plné pavouků krys a moru a vrhneme se na dobrodružnou cestu lokomotivou napříč Ruskem hledaje nějaké to vysněné místo čisté bez mutantů radiace a zloduchů.
Než ale více rozeberu tuto příznivou inovaci, je potřeba lehce shrnout příběh, který s ní hodně souvisí.
Znovu jsme uvrženi do role mladičkého Arťoma, který svým talentem dokázal v předchozích dílech natolik zaujmout, že se stal členem speciálních jednotek. Po skončení děje Last light, na který Exodus hezky navazuje, se Arťom rozhodl, že už ho klaustrofobické tunely a potkávání těch stejných ksichtů nebaví a tak s neumírající nadějí dlouho chodil s tranzistorákem na povrch i přes nevoli nadřízeného, aby našel nějakou známku života až se mu povedlo sebe a svou malou skupinku přátel dostat do menšího průseru. Okolnosti vás zavedou k funkčnímu vlaku takže připravte si jízdenky a nasedat.
Vy a vaše posádka budete cestovat přes veškeré druhy klimatu (od zamrzlé Moskvy přes bažiny a pouště, na čas se nadýchat čerstvého vzduchu v tajze) a samozřejmě nebudou chybět pasáže v temném zamořeném podzemí.
Nehostinná post-apokalyptická krajina však nedá nikomu nic zadarmo. A tak budete řešit veškeré ty klasické problémy jako je nedostatek vody, paliva, munice a podobně. S občasnými zastávkami opustíme mašinku a vydáme se hledat způsob jak zpřístupnit nějaký ten most ovládaný bandity, nebo doplnit zásoby. A aby toho nebylo málo, odporná stvoření, které snad vyvrhlo samotné peklo, nás budou chtít na každém kroku sežrat. Nebo pokud budete mít štěstí, naučíte se plížit a počítat filtry, abyste se neudusili zkaženým vzduchem. Dokážete bedlivě prozkoumat každý koutek, prohrabat každou mrtvolu či padlého nepřítele, zvýšíte si tím šanci na přežití. Pomocí pracovního stolu totiž budete mít možnost vyrábět náboje, modifikovat zbraně, tvořit lékárničky a granáty a mnoho dalšího. V prvé řadě je však důležité nějaký ten pracovní stůl najít. Savehouse kde je možnost se i vyspat a střídat tak den s nocí. Pod rouškou tmy se lépe plíží, za to vás vyčmuchá kdejaký netvor, který vylézá jen za úsvitu měsíce na romantický lov.
No a když dokážete přežít a vrátíte se zpátky s úspěšně zakončenými rozkazy velitele, vlak se znovu rozjede a vy budete mít možnost si odpočinout. Mezi misemi (mapami) bude vždy pasáž v jedoucím vlaku, po kterém se budete moci libovolně procházet a sledovat vaše kolegy jak oslavují další přežitý den nebo si jen tak povídají. Je možnost se do všeho zapojit a zjistit tak něco víc o svých přátelích a jejich minulosti. V kanclíku si přečíst původ zabitých nestvůr nebo prohlížet si kolekce. Co třeba si dát se ženou pulana vodky nebo zajít se strojvůdcem na cigáro. Zahrát i na kytaru pár akordů a vysloužit si potlesk připitých spolucestujících. A nebo si sednout k oknu naladit ruskou stanici a kochat se nekonečně generující se krajinou, kterou projíždíte. No a pokud už vás to poflakování přestane bavit, u pracovního stolu se připravíte na akci a vyrazíte do řídícího vagónu k mapě kde spustíte pokračování příběhu.
Metro vás zkrátka vřele přivítá ve svém světě a nenuceně provede od začátku až do konce. I přes občasné skripty vám hra nebere ovládání z ruky a veškeré "cinematics" se odehrává v realném čase. I hned jsem si vzpomněl na hru STALKER nebo třeba Half-life (ano, dovolím si přirovnat).

No a abych byl objektivní, musím zhodnotit i ony neduhy hry. V prvé řadě i přes to, že příběh dokáže být zajímavý, temný a napínavý, něco tomu chybí. Něco co by mi vrylo děj do paměti ještě na hodně dlouho. Postavy jsou nezajímavé a nedokázal jsem se s nimi zžít nebo si je dostatečně oblíbit. Pokulhávají emoce.
Po technické stránce jede hra parádně, ale stalo se mi, že nestvůra prošla přes zavřené dveře nebo si voják ze strážní věže odběhl kamsi dál po větru a spadl až po sestřelení. Řekl bych však, že i přes to všechno (co se dá zachránit opravným patchem) si hra zaslouží maximální chválu. A rovnou stovku už jen proto, že necílí na peníze ale skutečně myslí na kvalitu. (Žádné lootboxy, zbytečné natahování herní doby nesmyslama a zanedbatelný multiplayer).
Klukům z ukrajinského studia posílám vřelé díky. Akorát si spravte ty seky co jste tam nechali hoši ;)

Pavel  2019-02-17 17:30:42**********100%

Klady:

Prostředí
Jedlotlivé lokace
Crafting systém a úprava zbraní
Příběh a postavy
Frakce
Měnící se roční období a tím i podoba jednotlivých lokaci
Vlak Aurora

Zápory:

Občas dlouhé načítání ale nic co by zkazil zazitek

Celkové hodnocení:

Na tuhle hru jsem čekal hodně dlouho a musím říci že vývojářský tým si zaslouží poklonu hra je neuvěřitelná. Jednotlivé lokace, Crafting, hledání surovin, úprava zbraní..... Vše je nádherné udělané a funguje to perfektně. Určitě až dohraju tak si zahrají znova a doporučuji nejen velkým fandům metra ale i všem ostatním. Je to prostě hra za kterou se vyplatí utratit peníze.

Lukaso23  2019-02-16 14:25:26**********100%

Klady:

Krásné lokace a zpracování prostředí