Obsah článku:


Co je to Magic: The Gathering?

Magic: The Gathering (MTG) je sběratelská karetní hra, kterou v roce 1993 vytvořil Richard Garfield a vydala ji společnost Wizards of the Coast. Jedná se o první TCG na světě a dodnes je nejhranější. Hra má tisíce různých karet a každý rok vychází několik nových edic.

MTG se v průběhu let výrazně rozšířilo – nejen o nové formáty, ale třeba i o digitální verzi (Magic: The Gathering Arena). Kromě klasických edicí stále přichází nové cross-overy v sérii Universes Beyond“ (např. Warhammer, The Lord of the Rings, Fallout, Assassin's Creed nebo Final Fantasy).

A pokud jste úplně noví ve světě karetních her: TCG znamená „Trading Card Game“, tedy sběratelská karetní hra, kde si hráči tvoří své vlastní balíčky z různých karet, které si mohou koupit, vyměňovat a skládat do jedinečných strategií.



Jak začít s Magic: The Gathering?

Jste začátečník a chcete si hru vyzkoušet? Nejlepší je začít se starter kitem, levnou vstupní branou do MTG. Obsahuje 2 balíčky po 60 kartách designovanými tak, aby umožnily vyrovnanou hru pro dva. A pokud Vás spíš láká multiplayer formát Commander, tak si můžete koupit předpřipravené balíčky přímo na tento fromát. Anebo si MTG můžete přijít vyzkoušet na draft nebo prerelease event. Tam si pootvíráte si boostery a snažíte se postavit balíček z karet, co otevřete. Organizátoři vám přitom se stavbou rádi pomůžou. Všechny tyto možnosti jsou ideálním začátkem s MTG bez nutnosti vlastní sbírky karet.

Pokud si stavíte svůj první balíček, je dobré myslet na správný poměr land karet v balíčku. Ta se může měnit v závislosti na různých kartách, barvách a vaší strategii. Pro balíček o 40 kartách pořiďte cca 16 landů, 60karetní by měl mířit na 24 landů a Commander decky (100 karet) by měly mít aspoň 38 land karet.

Do čeho teda jít ze začátku?

  • Starter Kit – dva předpřipravené balíčky a návod, ideální pro nové hráče
  • Commander Deck – hotový 100karetní balíček, se kterým se dá ihned hrát multiplayer formát Commander
  • Zúčastnit se draftu nebo prerelease eventu – vyzkoušíte si otevírání i stavbu
  • Play Boostery – booster se 14 kartami na doplnění vaší sbírky

Další produkty

MTG má s každou sadou mnoho produktů a všechny tady ani nejsme schopni vypsat. Patří mezi ně už zmíněné Starter kity, Commander decky a prerelease packy, což jsou ale spíš speciální produkty. To, na co se většina hráčů vždy těší, jsou samostatné boostery. Aktuálně mají 2 typy (dřív byly ještě Draft, Set, Jumpstart a další...): Play Boostery (14 karet) a Collector Boostery (15 karet, dražší a mají větší šanci na vzácnou kartu). Kromě toho si můžete od obou pořídit i tzv. Booster Boxy (balení po více boosterech), k sadám pravidelně vychází i Bundle, set s krabičkou, kostkou, boostery a landy.


Barvy karet v MTG

Magic: The Gathering používá pět základních barev many na hraní karet (sesílání kouzel/spellů), které symbolizují různé herní styly, filozofie a typy kouzel. Každá barva má svou silnou i slabou stránku a hráči je mohou libovolně kombinovat.

  • Bílá – reprezentuje pořádek, zákon, ochranu a spolupráci. Hraje se často s množstvím malých bytostí, ničením útočících hrozeb, efekty posilující tým a životy.
  • Modrá – symbolizuje intelekt, manipulaci a kontrolu. Hráči modré chtějí kontrolovat průběh hry – rušit kouzla, vracet karty na ruku, lízat další karty nebo bránit hru soupeři.
  • Černá – je barvou smrti, obětování a moci za každou cenu. Černá využívá hřbitov, ničí bytosti, odhazuje soupeři karty a často platí životy za výhodu.
  • Červená – představuje chaos, rychlost a destrukci. Červené balíčky bývají agresivní, plné přímého zranění a zběsilého útočení. Cílem je rychle vyhrát.
  • Zelená – zosobňuje přírodu, sílu a růst. Zelená sází na silné bytosti, rampu (urychlení many), ničení artefaktů/enchantmentů a boje mezi bytostmi.

Mimo těchto pěti barev existují i bezbarvé (colorless) karty, které nepatří k žádné barvě many. Často jde o artefakty nebo bytosti typu Eldrazi. Důležité je rozlišovat mezi „colorless“ a „generic“ manou – některé karty vyžadují skutečnou bezbarvou manu (symbol ◇), kterou například produkuje basic land typu Wastes. Ta se liší od generické many (která je zapsána číslem v šedém poli, např. {2}), kterou lze zaplatit libovolnou barvou many. Při stavbě balíčků nebo hraní určitých karet je proto třeba mít odpovídající zdroje many.



Popis karty

Karta má několik částí, níže je popsaná jednoduchá Creature. Jiné karty (Landy, Planeswalkeři a další) na sobě můžou mít další prvky nebo jim naopak některé budou chybět. Pro začátek vám bude však stačit toto.

  1. Název karty
  2. Cena v maně
  3. Ilustrace
  4. Typ karty
  5. Symbol edice/rarita
  6. Text kartyschopnosti a flavour text
  7. Síla a výdrž (Power a Toughness)
  8. Číslo karty v edici
  9. Ilustrátor
  10. Copyright


Popis hrací plochy

Herní plocha v MTG je rozdělená do následujících šesti částí.
  1. Životy (většinou se počítají na D20 kostkách)
  2. Bojiště (battlefield, místo na hraní karet)
  3. Knihovna (library, dobírací balíček)
  4. Exil (exile, místo na odkládání karet v exilu)
  5. Prostor na země (landy)
  6. Hřbitov (graveyard, odhazovací balíček)


Typy karet

Magic: The Gathering se za svou dobu existence rozrostl o tisíce karet. Pokud se je ale budeme snažit rozdělit do základních typů, měli bychom začít s kartami permanentními a nepermanentními. Potom, co zahrajete permanentní kartu, zůstává ve hře (na stole) dokud není nějakým efektem odstraněna. Nepermanentní se ihned po zahrání odhodí do odhazovacího balíčku (Graveyard).

Permanenty:

  • Land – základní zdroj many. Každé kolo můžete zahrát pouze jeden, můžou mít pasivní nebo aktivovatelný efekt.
  • Creature – bytosti, které mohou útočit a bránit. Také mohou mít nějaké schpnosti. Po zahrání mají tzv. summoning sickness a toto kolo s nimi nemůžete útočit a používat jejich aktivovatelnou schopnost.
  • Enchantment – karty s nějakým pasivním nebo aktivovatelným efektem, představují kouzla a magii.
  • Artifact – stejně jako enchantment – karty s pasivním nebo aktivovatelným efektem, představují zbraně, nástroje, budovy apod.
  • Planeswalker – mocné bytosti se schopnosti, které fungují pomocí loyalty counterů. Schopnost Planeswalkera se může použít jen jednou za kolo. Ve hře můžete mít vždy jen jednoho Planeswalkera.

Nepermanenty:

  • Sorcery – jednorázová kouzla, hrají se jen ve hráčově vlastní hlavní fázi.
  • Instant – kouzla, která se dají hrát kdykoli.

Klíčové ability

Schopnosti (ability) a efekty na kartách jsou běžnou součástí MTG. Pojďme si společně projít ty, na které narazíte nejčastěji.

  • Flying – bytosti bez Flying nemohou standardně blokovat létající bytosti.
  • Reach – mohou blokovat bytosti s Flying.
  • Deathtouch – jakékoli zranění touto bytostí zničí jinou bytost.
  • Lifelink – hráč získává tolik životů, kolik zranění způsobí bytost.
  • First strike  – útočící bytost udeří dřív než normálně.
  • Double strike – útočící bytost udeří dvakrát.
  • Vigilance – útočící bytost se nemusí tapovat do útoku.
  • Haste – bytost může útočit a používat schopnosti hned po vyložení (nemá summoning sickness).

Formáty

  • Standard – pro 2 hráče. Formát s kartami z posledních několika setů. Rotující, určený pro kompetitivní hraní. 60+ karet v balíčku.
  • Modern – pro 2 hráče. Širší formát, zahrnuje karty od edice Mirrodin dál. Opět 60+ karet v balíčku.
  • Commander (EDH) – multiplayer formát (pro 3–5 hráčů) s 99karetními balíčky + jednou další, Commanderem (dohromady 100). Kromě basic landů může být každá karta v balíčku pouze jednou a barvy, které v balíčku můžete mít, se řídí vaším Commanderem. Hraje se se 40 životy a je zde speciální způsob, jak vyhrát a to přes tzv. Commander damage. Nejoblíbenější casual formát.
  • Booster Draft – pro 2–8 hráčů. Ti otevírají boostery a vybírají si z nich po jedné kartě, potom hrají mezi sebou. Aspoň 40 karet v balíčku.
  • Sealed Deck – z 6 boosterů se staví 40karetní balíček. Používá se např. na prerelease. Stejně jako na draftu má balíček aspoň 40 karet.
  • Two-Headed Giant – varianta pro 2v2 hráče, oba týmy mají sdílené kolo a životy, ale vše ostatní je separátně. Oblíbené na prerelease eventech.
  • Legacy – jsou zde povolené téměř všechny karty, co kdy byly vytisknuté, mimo banned list. Pro dva hráče a balíčky s aspoň 60 kartami.
  • Mnoho dalších... všechny aktuální formáty najdete na stránkách MTG.


Jak se hraje Magic: The Gathering?

Cíl hry a základní pravidla hry

Cílem hry je snížit počet životů soupeře na 0. Existují i jiné podmínky výhry (např. pokud soupeř nemá karty v knihovně nebo přes speciální karty), ale základní je právě porazit soupeře v životních bodech.

Důležitým prvkem ve hře je tzv. tapování. Pokud máte tapnout kartu, znamená to otočit ji doprava o 90°. Tapujete např. karty landů, aby vám vytvořily manu, bytosti, které posíláte do útoku, nebo obecně karty pro spuštění nějakého efektu (to je označeno šipečkou v kolečku točící se doprava). Tapnutá karta znamená, že je použitá a nemůže se znova tapnout, dokud se neuntapne v untap stepu nebo nějakým efektem.

Hra používá při hraní spellů (karet) tzv. stack“ (zásobník) pro vyhodnocování kouzel a schopností – naposledy přidaný efekt se vyhodnocuje jako první (Last In, First Out). Kromě toho je důležité myslet i na to, že protihráč nebo ostatní hráči můžou ve vašem kole reagovat na to, co hrajete. Vždy je dobré po zahrání spellu počkat na reakci od ostatních.

A v neposlední řadě je důležité myslet na zlaté pravidlo: text na kartě předchází základní pravidla a může je tak obcházet a upravovat (např. můžete zahráv víc landů za kolo a podobně.)

Průběh hráčova kola

Beginning Phase (Počáteční fáze)

  • Untap step – odtapování (příprava) karet.
  • Upkeep step – dějí se efekty, které se spouští na začátku kola.
  • Draw step – hráč si lízne jednu kartu.

First Main Phase (První hlavní fáze) – hráč může zahrát jeden land za kolo, sesílat kouzla (spelly – sorcery, creature, artifact atd.).

Combat Phase (Fáze souboje)

  • Beginning of combat – oznámení útoku, můžou se zahrát karty Instant.
  • Declare attackers – útočící hráč vybere bytosti, které útočí (tapne je) a vybere cíl – hráč nebo planeswalker.
  • Declare blockers – bránící hráč vybere bytosti, které blokují. Jakýkoliv počet netapnutých bytostí může blokovat jednu útočící bytost.
  • Combat damage – rozdělení a vyhodnocení zranění. Když blokuje více bytostí jednu útočící, útočník rozhoduje, jak jdou za sebou a jak se rozdělí zranění. (Příklad: Útočník 2/2 bojuje proti dvěma blokujícím bytostem 1/1. Blokující bytosti udělí útočící 2 zranění a útočník rozdělí po jednom zranění do obou obránců. Všichni na konci boje zemřou).
  • End of combat – konec fáze, stejně jako začátek.

Second Main Phase (Druhá hlavní fáze) – stejná jako hlavní, ale po combatu.
End step – efekty na konci kola.
Cleanup step – hráč odhazuje karty, pokud jich má víc než 7 a léčí zraněné bytosti, které neumřely, skončí efekty, které jsou do konce kola.


Kam si můžu přijít zahrát?

Pokud jste z Prahy nebo Brna, můžete hrát přímo u nás – Xzone má vlastní TCG huby přímo na prodejnách! Pořádáme zde pravidelně volné hraní, drafty, turnaje a další eventy jako prereleasy nových sad, noční hraní a Store Championship. Naši zkušení organizátoři vám rádi poradí s pravidly i stavbou balíčku. Přijďte si zahrát, seznámit se s dalšími fanoušky a užít si komunitní atmosféru! Kalendář akcí najdete zde.