Riftbound: League of Legends TCG – karetní novinka od Riot Games

Sběratelské karetní hry zažívají v posledních letech obrovský návrat a Riot Games, tvůrci hitu League of Legends, se rozhodli vstoupit do tohoto světa s vlastní TCG novinkou. Jmenuje se Riftbound: League of Legends TCG a už podle prvních ukázek slibuje mix strategické hloubky, známých šampionů a nové vizuální identity. V tomto článku si ukážeme jak hru hrát, představíme videoherní předlohu, první sadu Origins, ukázané herní komponenty i to, kdy a kde se hra objeví. A hlavně – kde si ji můžete pořídit.

Pro začátek je důležité zmínit, že Riftbound nemá nic společného s hrou Legends of Runetera, která vznikla v roce 2020.




Videoherní předloha: League of Legends

Riftbound čerpá z jednoho z největších titulů herní historie – League of Legends. Tato MOBA hra od Riot Games si od svého vydání v roce 2009 získala miliony hráčů po celém světě. LoL je známé nejen svým kompetitivním duchem a pravidelnými esport turnaji, ale především bohatým světem Runeterry, kde žijí desítky hratelných postav – tzv. šampionů. Každý šampion má svůj příběh, osobnost i herní styl. A právě tyto postavy a světy se staly základem pro Riftbound.

K popularizaci univerza Runeterry významně přispěl i oceňovaný animovaný seriál Arcane, který měl premiéru na Netflixu v roce 2021. Seriál se zaměřuje na vztah mezi postavami Vi a Jinx, dvěma sestrami z rozdílných společenských vrstev měst Piltover a ZaunArcane se vyznačuje unikátním vizuálním stylem, skvělým soundtrackem a emocionálně silným příběhem, který dokázal zaujmout i diváky, kteří nikdy League of Legends nehráli. Úspěch Arcane potvrdil, že svět LoL má obrovský narativní potenciál, který může fungovat napříč médii – a Riftbound se toho očividně snaží využít, když do karetní podoby převádí právě silné charaktery a lore známý i z obrazovek.




První sada - Origins

Úvodní sada Riftbound nese název Origins a bude obsahovat okolo 300 sběratelských karet. Hráči se mohou těšit na karty známých šampionů jako jsou Jhin, Jinx, Lux nebo Yasuo. Každý z nich přináší jiný herní styl, vizuální pojetí a samozřejmě i strategii. Všechny produkty, které již byly oznámeny najdete u nás na Xzone v předobjednávce (ovšem kusy rychle mizí).

Z hlediska produktů se na trhu objeví celá škála balení, cílících jak na sběratele, tak na hráče, kteří se chtějí rovnou pustit do akce:

Booster – klasický rozšiřující balíček se 14 kartami. V boosterech najdete mix běžných, vzácných a potenciálně i foilovaných karet. Boostery jsou ideální pro sbírání, vylepšování balíčků nebo pro hraní formátů jako draft či sealed deck.

Booster box – obsahuje 24 boosterů. Je určen pro ty, kteří chtějí začít s větší zásobou karet, případně si s přáteli otevřít celou sadu a postavit si balíčky rovnou z nového poolu. Výhodnější než kupovat boostery samostatně a obvykle láká i sběratele lovící konkrétní šampiony.

Starter decky (Champion Decks) – předpřipravené 56karetní balíčky zaměřené na konkrétní šampiony, jsou ideálním začátkem vaší cesty v Riftboundu. V první sadě se objeví tři varianty:

Lee Sin – oranžovo-zelený
Viktor – modro-žlutý
Jinx – červeno-fialový

Proving Grounds Box Set – prémiová sada pro 2 až 4 hráče. Obsahuje čtyři předpřipravené frakční decky, herní podložky, žetony, pravidla a další nezbytnosti pro okamžité hraní. Skvělý způsob, jak se s Riftboundem seznámit v páru nebo s kamarády, bez nutnosti rovnou stavět vlastní balíčky.






Jak začít s Riftbound TCG?

Jak už jsme zmínili, nejlepší je začít s Proving Grounds setem nebo se Starter Champion Decky zmíněnými výše.

Pokud vás láká začít rovnou stavět vlastní balíček, tak je potřeba vybrat si šampiónovu legendu, která vám udává z jakých barev můžete stavět váš balíček. Hlavní balíček s aspoň 40 kartami (obsahuje vybraného šampióna (něco jiného než šampiónova legenda, vysvětleno níže), jednotky, výbavu a kouzla), balíček run správné barvy (12 karet) a bojiště (battlefield). Žádná karta v balíčku se stejným názvem tam nesmí být více než třikrát.

Barvy karet v Riftbound TCG

Většina karet má jednu nebo více Domén (Domain), neboli barev. Každá má jedinečný symbol a často se v nich odráží i způsob hraní. Domény určují z jakých karet můžete stavět balíček a můžou být potřebné pro použití některých schopností.

  • Hněv (Fury) – spojena s červenou barvou a symbolem kruhu se třemi výběžky.
  • Klid (Calm) – spojena se zelenou barvou a symbolem připomínajícím list.
  • Tělo (Body) – spojena s oranžovou barvou a hranatým diamantovým symbolem.
  • Mysl (Mind) – spojena s modrou barvou a symbolem připomínajícím slunce a měsíc.
  • Řád (Order) – spojen se žlutou barvou a ostrým symbolem křídel.
  • Chaos – spojen s fialovou barvou a šestiúhelníkovým symbolem s vířící energií uprostřed.


Popis karty

Karta má několik částí, níže je popis jednoduché Unit karty. Jiné karty na sobě můžou mít další prvky nebo jim naopak některé budou chybět. Pro začátek vám bude však stačit toto.

  1. Cena v runách
  2. Doména (barva)
  3. Klíčová slova
  4. Název karty
  5. Text karty, schopnosti
  6. Číslo a název edice
  7. Might (síla a životy jednotky)
  8. Ilustrace
  9. Flavour text



Popis hrací plochy

Herní plocha v Riftbound TCG je rozdělená do následujících deseti částí.

  1. Tracker na výherní body (může být kostka nebo žetony)
  2. Prostor na bojiště (battlefield, místo kam můžete pohybovat permanenty)
  3. Základna (base, místo kam můžete hrát permanenty)
  4. Vyhnanství (banishment, místo na odkládání karet ve vyhnanství)
  5. Balíček run (12 karet)
  6. Prostor na runy
  7. Prostor na kartu legendy šampióna (nikdy odsud neodchází)
  8. Prostor na vybraného šampióna (může být odsud zahraná na bojiště)
  9. Dobírací balíček (main deck, odsud si dobíráte karty)
  10. Ohazovací hromádka (trash)

Typy karet

Riftbound TCG má základní rozdělení karet do permanentů a nepermanentů. Runy, legenda šampiona a bojiště nejsou ani jedno.

Permanenty:
Jendotka (unit) – jednotky, které se mohou pohybovat mezi bojišti a vaší základnou, bojovat s ostatními a zabírat bojiště. Přichází na bojiště exhausted (vysvětleno níže)
Výbava (gear) – bonusy, které mohou např. přidat might na jednotky, přidat energii a sílu z run...

Nepermanenty:
Kouzla (spells) – Kouzla, která mají nějaký instantní efekt, po vyhodnocení efektu se karta odhodí do odhazovacího balíčku.

Ostatní:
Runy – Při použití získáte energii a sílu pro hraní karet a používání schopností.
Legenda šampiona (champion legend) – určuje doménu vašeho balíčku a má nějakou speciální schopnost.
Bojiště (Battlefield) – každý hráč si přinese na hraní 3 a jedno se vybere, dává jednotkám na tom bojišti výhody či nevýhody.

Formáty

Duel – pro 2 hráče. 1v1, 2 bojiště (každý hráč vybere náhodně jedno ze tří), hraje se na 8 výherních bodů, Bo1 (Best of 1 - jedna hra). Hráč, co jde druhý začíná s jednou runou navíc.
Match – jako duel, ale na turnajové hraní. Bojiště si hráči vybírají ze tří bojišť, když jedno použijí, do konce hry ho nemohou vybrat znova nebo mít duplikáty. Bo3 (Best of 3 - na 2 vítězné hry). 
War – pro 4 hráče, všichni proti všem, 3 bojiště (každý hráč, kromě začínajícího hráče, vybere náhodně jedno ze tří bojišť, které budou ve hře), na 8 výherních bodů, Bo1. Poslední hráč začíná s jednou runou navíc.
Magma Chamber – pro 4 hráče. 2v2, týmová hra, 3 bojiště (stejně jako ve War), hraje se na 11 výherních bodů, Bo1, hráči v opačných týmech se střídají v tom, kdo je na řadě. Jinak pravidla jako War. 



Jak hrát Riftbound TCG?

Cíl hry a základní pravidla hry

Cílem hry je získat počet bodů podle formátu, který hrajete. Ty získáte za kontrolování bojiště.

Důležitým prvkem ve hře je tzv. exhaustování. Pokud máte exhausted kartu, znamená to otočit ji doprava o 90°. Exhaustujete např. runy, aby vám vytvořily energii a sílu, jednotky, vybavení a další. V probouzecí fázi nebo efektem z karty lze jednotku zbavit exhaustionu tak, že ji uděláme ready (otočíme ji zpět od 90°).

Hra používá při hraní spellů (karet) tzv. „chain“ (řetěz, podobný stacku v MTG) pro vyhodnocování kouzel a schopností – naposledy přidaný efekt se vyhodnocuje jako první (Last In, First Out). Kromě toho je důležité myslet i na to, že protihráč nebo ostatní hráči můžou ve vašem kole reagovat na to co hrajete. Vždy je dobré po zahrání karty počkat na reakci od ostatních. Na chain se mohou hrát pouze kouzla, která jsou správně načasovaná (nejčastěji reaction karty)

A v neposlední řadě je důležité myslet na zlaté pravidlo: text na kartě předchází základní pravidla a může je tak obcházet a upravovat.

Průběh hráčova kola

Začátek kola (Start of Turn)
Probouzecí fáze (Awaken phase) – všechny karty ve hře vlastněné hráčem se dají do stavu ready.
Počáteční fáze (Beginning phase) – efekty na začátku kola a skórování bodů za držené oblasti.
Channel fáze – hráč si přidá 2 runy do své oblasti na runy.
Dobírací fáze (draw phase) – hráč si lízne jednu kartu.

Akční fáze (Action phase) – hráč zde může hrát karty, posouvat jednotky apod.
Souboj (combat) – nastane, když se dvě nebo více jednotek protihráčů potkají na jednom bojišti. Začne tzv. Showdown, který skončí na konci souboje. Určí se, kdo je útočník a kdo obránce (kdo byl na bojišti dřív je obránce) a začne souboj. Sečte se might bránících a útočících jednotek a počínaje útočníkem se rozdistribuuje zranění do bránících jednotek. To stejné potom udělá obránce. Nakonec jednotky, kterým bylo uděleno zranění vyšší nebo rovnajících se jejich might zemřou a položí se na odhazovací hromádku. Kdo vyhraje souboj, tak drží oblast a v dalším kole skóruje za toto bojiště body.

Konečná fáze (End of turn phase)
Konečný krok (Ending step) – spouští se herní efekty (Game effects)
Krok Expirace (Expiration step) – všechny efekty do konce kola končí.
Krok Úklidu (Cleanup step) – všechny jednotky, co mají na sobě více zranění než mají mightu jsou mrtvé a odhodí se na odhazovací hromádku, skončí efekty while, as long as, apod. (děje se vždy i po dokončení pohybu, showdownu, combatu a chainu)

Potom hraje protihráč... Takhle se střídají dokud nemá jeden z hráčů potřebný počet výherních bodů.




Kdy a kde hra vychází?

Riftbound vyjde už v létě 2025 v Číně. Ještě před koncem roku se má objevit i v několika anglicky mluvících zemích (i ČR), přičemž zbytek světa se dočká v roce 2026. Přesná data ani lokalizace zatím nebyly zveřejněny, ale Riot potvrdil, že hra bude globální.




Project K – cesta od kritiky k nadšení

Možná jste slyšeli o Project K – tak zněl původní pracovní název této karetní hry. Při prvním odhalení projekt obdržel silnou vlnu kritiky, především kvůli podobnosti s jinými TCG hrami a nejasné vizi. Karty a jejich design byl primitivní a neměl „duši“ Riot ale zareagoval na zpětnou vazbu: změnil vizuál, přepracoval pravidla a více zakomponoval lore Runeterry. Právě tahle otevřenost vůči fanouškům vyvolala nové nadšení a pozitivní očekávání.




Kde můžu produkty koupit?

Všechny produkty Riftbound TCG budou dostupné na našem eshopu Xzone. Jakmile budou oznámeny oficiální termíny vydání a ceny, najdete u nás předobjednávky, kompletní sortiment a samozřejmě i doplňky, playmaty a sběratelské edice.




Kam si můžu přijít zahrát?

Pokud jste z Prahy nebo Brna, máte štěstí – Xzone má vlastní TCG huby přímo na prodejnách! Budeme zde hned po vydání hry pořádat pravidelně volné hraní, turnaje a další eventy jako třeba prereleasy. Naši zkušení rozhodčí a organizátoři vám rádi poradí s pravidly i stavbou balíčku. Přijďte si zahrát, seznámit se s dalšími fanoušky a užít si komunitní atmosféru! Kalendář akcí najdete zde.



Závěr

Riftbound má našlápnuto stát se nejen sběratelskou lahůdkou, ale i silným hráčem na TCG scéně. Díky propojení s League of Legends, promyšlenému designu a odezvě na fanouškovské připomínky se jedná o projekt, který rozhodně stojí za pozornost. Tento článek budeme postupně aktualizovat nebo přineseme nové novinky o Riftboundu, takže nás sledujte – ať vám nic neunikne.