Velká historie českých her je třetím svazkem z dílny redakce magazínu Level navazující na rozhovorovou knihu O hrách a lidech a encyklopedickou 50 let videoher. Stejně jako ony je výsledkem crowdfundingové kampaně za zdigitalizování celého archivu časopisu Level, která byla podpořena 865 startéry na neuvěřitelných 1 121 %.
Zatímco předchozí publikace sledovaly hlavně globální dějiny a osobnosti, tentokrát se reflektor stáčí domů – k českým a slovenským hrám, tvůrcům a fanouškům, kteří z pár nadšenců za železnou oponou vybudovali scénu světového formátu. Na více než sedmi stech stranách vzniká první skutečně ucelený příběh toho, jak se rodila, rostla a proměňovala domácí herní kultura.
„Kniha propojuje velké dějiny s konkrétními lidskými osudy. Od pionýrských dob osmibitů a improvizovaných projektů pod svazarmovskými křídly přes divoké roky po roce 1989, kdy se rodily první firmy typu Vochozka Trading nebo JRC, až po éru, kdy se hry jako Mafia, Arma, Beat Saber, Kingdom Come nebo Factorio staly globálními značkami,” popisuje obsah chystané knihy Martin Bach, jeden z autorů a spolumajitel Levelu.
Chronologické pasáže se přirozeně střídají s tematickými – speciální kapitoly jsou věnovány českým adventurám jako „národnímu žánru“, freeware scéně, mobilním hrám, lokálním fenoménům, ale i nikdy nedokončeným projektům.
Stejnou váhu jako „velké hity“ mají v knize lidé, kteří obvykle zůstávají v pozadí. Autoři se věnují výtvarníkům, hudebníkům, animátorům, technickým mágům i designérům experimentujícím na hraně žánrů. Kniha nezapomíná ani na fenomén sólo vývojářů, zakázkového vývoje nebo tvůrce her pro úzké komunity a menšiny. Speciální pozornost dostává i prostředí kolem her: časopisy, weby, pořady a komunita novinářů, kteří desítky let formovali způsob, jakým se u nás o hrách přemýšlí.
Výsledkem je mozaika, která ukazuje české a slovenské hry nejen jako byznys a zábavu, ale i jako svébytné kulturní dílo s vlastním smyslem pro humor, historickou reflexi i ochotou riskovat. Pro pamětníky půjde o intenzivní návrat k formativním zážitkům, pro mladší hráče o mapu, která jim ukáže, odkud jejich oblíbené hry přišly a jaké příběhy, často překvapivě dramatické, se za nimi skrývají.
„Na rozdíl od svých předchůdců Velká historie českých her nevychází z dříve publikovaných článků v časopise, ale jde o úplně nové texty. Zkušený levelácký tým na knize pracuje už pěknou dobu a jsme přesvědčeni, že půjde o úctyhodnou poctu českému hernímu průmyslu. A věříme, že i kované nehráče přesvědčí o tom, že hry jsou součástí naší kultury,” říká Martin Schovanec, zakladatel Xzone.
Kromě třetí videoherní „bichle” se čtenáři a čtenářky dočkají i rozšířeného vydání 50 let videoher. Bestseller, který společně s prvním dílem O hrách a lidech prodal více než 10 000 kusů, doplní své druhé vydání o dalších 5 oblíbených titulů. Na 48 nových stranách přinese legendy jako Heroes of Might & Magic III, Zaklínač III: Divoký hon, Minecraft, Dark Souls a český hit Kingdom Come: Deliverance. Předobjednávky na rozšířené vydání, které vyjde letos na Vánoce, už běží.





